WordPress permalink instellen voor een optimale url-structuur
1 juli 2019 · WordpressIn deze handleiding leg ik uit wat een WordPress permalink is. Hoe je de permalinks in WordPress kunt beheren en hoe je de permalinks kunt optimaliseren voor betere vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.
Op deze pagina
Wat is een url structuur?
Een goede, logische url-structuur is erg belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Daarnaast gebruiken zoekmachines zoals Google en Bing de url-structuur om jouw website te analyseren. Maar wat is een (goede) url structuur?
Een url structuur van je website wil niets anders zeggen: een overzicht van alle url’s van alle pagina’s in je website. Een voorbeeld van een url structuur is:
Home pagina – https://echtonline.nl/
Contact pagina – https://echtonline.nl/contact/
Blog categorie – https://echtonline.nl/categorie/e-mailmarketing/
Blog artikel – https://echtonline.nl/e-mailmarketing-en-de-avg-waar-moet-je-op-letten/
Met WordPress kun je de url structuur van je website heel eenvoudig aanpassen. Binnen WordPress heeft elke pagina en elk bericht namelijk een eigen permalink.
Wat is een (WordPress) permalink?
Om het principe van permalinks uit te leggen moeten we een stapje terug doen. Ik zal je eerst uitleggen wat een url is.
Zoals je wellicht al weet is elke pagina binnen je website te bereiken met een specifieke url. Deze url is uniek voor elke pagina. Net zoals elk 06-nummer uniek is. Je weet (als het goed is) precies wie je aan de lijn krijgt als je een nummer belt. Dat telefoonnummer is een unieke reeks cijfers om één uniek persoon te benaderen.
Hetzelfde geldt voor url’s. Een url is een reeks tekens waarmee je één specifieke pagina (of bestand zoals een afbeelding) op het internet kunt bereiken. Een url bestaat uit verschillende delen.
We nemen even een voorbeeld van een (redelijk lange) url: https://www.frankwatching.com/archive/2018/09/27/binnenkort-wordpress-5-0-met-gutenberg-editor/.
Het eerste gedeelte is de domeinnaam. Die geeft aan welke website je bezoeken. In dit geval is dat https://www.frankwatching.com.
Het gedeelte dat achter de domeinnaam komt (/archive/2018/09/27/binnenkort-wordpress-5-0-met-gutenberg-editor) is het gedeelte dat aangeeft welke pagina je binnen die betreffende website zoekt.
Dat gedeelte achter de domeinnaam noem je een slug. De slug geeft de pagina aan en de domeinnaam de website die je wil bezoeken. Samen vormen ze een unieke combinatie die leidt naar één specifieke pagina op het internet.
WordPress gebruikt in plaats van de term url, de term permalink. Een permalink binnen WordPress is een unieke, permanente url voor een specifieke pagina. Vandaar de naam ;-).
Kortom; een permalink is een ander woord voor de url dat door WordPress wordt gebruikt. De permalink bestaat uit het domeinnaam gedeelte (kun je niet veranderen binnen WordPress zelf) en de slug. Die laatste kun je via WordPress makkelijk beheren.
Een goede permalink structuur voor SEO
Voordat ik je uitleg hoe je de permalink aan kunt passen, leg ik je eerst uit wat een goede permalink is. Goede permalinks helpen je namelijk enorm bij de vindbaarheid van je website.
Een goede permalink geeft zonder de pagina te bekijken duidelijk aan waar de pagina over gaat en waar deze pagina binnen de website in zijn geheel past.
Zo weet ik bij https://degroenteboer.nl/groentes/bloemkool dat ik op een pagina over bloemkool zit.
Bij deze permalink: https://degroenteboer.nl/?p=123 heb ik totaal geen idee van waar ik ben. De url geeft mij (en ook Google) onvoldoende informatie over de pagina inhoud.
Zonder de pagina te bekijken zou je op basis van de permalink alleen al moeten kunnen zien waar die pagina over gaat.
Ook is het belangrijk om de permalink of url niet te lang te maken. Je kunt bijvoorbeeld beter de volgende link hebben:
https://autodealer-amsterdam.nl/volkswagen/golf-7
dan deze url:
https://autodealer-amsterdam.nl/autos/merken/duits/volkswagen/golf/versie-7
Die laatste is een beetje “to much” en dat wil je natuurlijk niet hebben. Een goede url is to the point.
Maar wat is dan de perfecte permalink? Tja, dat is een vraag zonder eenduidig antwoord. Het hangt af van de situatie, het doel en de voorkeur.
Mijn advies is om altijd de twee bovenstaande regels te volgen. Zorg dat de url duidelijk maakt waar de pagina over gaat en hou het zo kort mogelijk. Het belangrijkste is dat zowel Google als de gebruiker aan de hand van de url kunnen begrijpen waar de pagina over gaat.
Hoe kan ik een permalink aanpassen?
Binnen WordPress kun je de permalinks heel eenvoudig aanpassen. Je kunt ze op twee manieren wijzigen. Je hebt de algemene permalink instellingen en daarnaast kun je de slug per bericht/pagina aanpassen.
Algemene permalink instellingen
Standaard gebruikt WordPress een permalink structuur die niet optimaal is. De standaard optie gebruikt namelijk de database-ID van een pagina of blog artikel. Daaraan kun je dus niet afleiden waar die pagina over gaat.
De url’s zien er standaard zo uit: https://jouwdomeinnaam/?p=123
Daarom is het slim om de WordPress permalink structuur aan te passen en te kiezen voor een gebruiksvriendelijke optie.
Ga naar instellingen > permalinks zoals te zien is op onderstaande afbeelding.
Vervolgens krijg je de verschillende opties te zien die je voor de permalinks kunt gebruiken.
De opties naast standaard zijn:
Jaar, maand, dag en naam
Bij deze instelling worden pagina’s onder hun eigen slug (https://domeinnaam.nl/pagina-slug) weergegeven en blogartikelen volgens de volgende structuur:
https://domeinnaam.nl/2019/07/12/slug-van-het-bericht
Deze permalink instellingen is geschikt voor wanneer je veel blogt en de datum van de blogartikelen zeer relevant is. Bijvoorbeeld bij nieuwssites. Als jouw artikelen ’tijdlozer’ zijn dan is dit een minder geschikte optie. De url wordt er namelijk langer door, dus als de datum geen toegevoegde waarde heeft dan raad ik je aan niet voor deze instelling te kiezen.
Jaar, maand en naam
Voor deze instelling geldt exact hetzelfde als de vorige instelling, met uitzondering van één enkele instelling. Namelijk dat de dag niet wordt weergegeven in de url of permalink. Deze instelling zou de volgende url opleveren:
https://domeinnaam.nl/2019/07/slug-van-het-bericht
Voor deze instelling geldt dan ook hetzelfde advies als voor de vorige instelling. Alleen gebruiken als de datum relevant is voor de bezoekers en de zoekmachines.
Numeriek
Bij deze instelling krijgen alle pagina’s een normale slug (https://domeinnaam.nl/pagina-slug) en al je blogartikelen zien er als volgt uit:
https://domeinnaam.nl/archief/140
Hierbij is het cijfer achter het woord “archief” een verwijzing naar het ID van het bericht in de database. Dit is hetzelfde als de standaard permalink instelling, maar dan iets netter. Echter kun je bij deze instelling niet zien waar de inhoud van de pagina over gaat. Niet doen dus.
Berichtnaam
De aangepaste structuur is eigenlijk de meest ideale instelling. Deze zorgt ervoor dat zowel (blog)berichten als pagina’s een duidelijke url structuur hebben. De urls zullen er als volgt uit zien:
https://domeinnaam.nl/slug-van-het-bericht
Deze instelling wordt veruit het meest gebruikt en is ook de meest gebruiksvriendelijke variant. Wij maken hier met onze site dan ook gebruik van.
Ook voor de vindbaarheid in Google is dit de beste optie omdat zoekmachines op deze manier de url’s het beste zullen begrijpen.
Aangepaste structuur
Deze optie is eigenlijk nagenoeg hetzelfde als de optie berichtnaam, maar in dit geval kun je zelf de slug nog uitbreiden met een aantal variabelen.
Standaard staat het veld ingevuld met de volgende variabele /%postname%/. Deze variabele geeft aan dat je de slug (bijvoorbeeld wordpress-permalink-instellen) voor het bericht wil gebruiken in de url.
Het handige van WordPress is dat je allerlei variabelen kunt gebruiken in het veld om de permalink nog verder aan te passen. Deze instellingen gelden echter alleen voor blogberichten en niet voor pagina’s.
Wil je bijvoorbeeld de slug van de categorie gebruiken in de permalinks? Dan kan dat heel eenvoudig door in het veld bij aangepaste structuur het volgende in te vullen:
/%category%/%postname%/
Daarmee geef je aan dat je niet alleen de slug van het bericht zelf, maar ook die van de categorie waar het bericht toe behoort in de permalink wil hebben. In het geval van het artikel wat je nu leest zou je dan de volgende url krijgen:
https://echtonline.nl/wordpress/wordpress-permalink-instellen
De vraag of dit beter is voor SEO, is niet eenduidig te beantwoorden. Let er vooral op dat de url’s niet te lang worden.
Zoals je ziet zijn er nog veel meer variabelen die je kunt gebruiken om de url aan te passen. Echter raad ik je aan om dat niet te veel te doen. Veel variabelen zijn niet relevant voor zowel Google als gebruikers en daarom kun je ze beter niet in de permalink plaatsen.
Om toch compleet te zijn hieronder een overzicht van de variabelen die je kunt gebruiken bij een aangepaste structuur voor de permalinks:
Variabele | Omschrijving |
%year% | Het jaar van publicatie van het bericht (bijvoorbeeld 2019) |
%monthnum% | De maand van publicatie van het bericht (bijvoorbeeld 07) |
%day% | De dag van publicatie van het bericht (bijvoorbeeld 15) |
%hour% | Het uur van publicatie van het bericht (bijvoorbeeld 11) |
%minute% | De minuut van publicatie van het bericht (bijvoorbeeld 10) |
%second% | De seconde van publicatie van het bericht (bijvoorbeeld 36) |
%postname% | De slug van het bericht (bijvoorbeeld alles-over-wordpress) |
%post_id% | De database ID van het bericht (bijvoorbeeld 123) |
%category% | De naam van de categorie waarin het bericht is geplaatst (bijvoorbeeld wordpress) |
%author% | De naam van degene die het bericht heeft geschreven (bijvoorbeeld luuk) |
De slug per bericht aanpassen
Naast de algemene permalink instellingen kun je ook de slug per bericht of pagina aanpassen. Ga naar het betreffende blog bericht of de pagina waarvan je de titel aan wil passen. Onder het invoerveld voor de titel vind je de permalink voor deze specifieke pagina. Klik op bewerken om de permalink voor dit bericht aan te passen.
Je kunt hier elke gewenste slug invullen. WordPress zal deze automatisch na het opslaan controleren en tekens die niet mogen verwijderen. Spaties worden omgezet in koppeltekens (-).
Standaard maakt WordPress de permalink/slug voor een bericht zelf aan op basis van de titel die je geeft. Voor dit bericht zou de standaard slug als volgt zijn:
/wordpress-permalinks-instellen-voor-een-optimale-url-structuur
Op zich een duidelijke slug, alleen is deze wel erg lang. Met het oog op SEO is het beter om de slug wat in te korten. Een betere optie is wellicht:
/wordpress-permalink-instellen
Die is een stuk korter, maar nog steeds erg duidelijk. Welke woorden je in de slug/permalink moet gebruiken hangt af van het zoekwoord waarvoor je wil optimaliseren. Zorg dus dat je dat eerst duidelijk hebt.
Meerdere niveaus in een permalink plaatsen
Kleine opmerking vooraf: dit geldt alleen voor pagina’s. Wil je blogberichten onder elkaar hangen? Dat gaat standaard niet. Je kunt ze alleen aanpassen door bijvoorbeeld de categorie toe te voegen in de permalink. Maar dat hebben we in het vorige stuk al uitgelegd ;-).
Wanneer je erg veel pagina’s hebt wil je ze niet altijd direct op het zelfde niveau plaatsen. Soms wil je meerdere levels of niveaus in je permalinks. Wat bedoel ik daarmee? Neem de volgende url’s:
- https://degroenteboer.nl/onze-groentes
- https://degroenteboer.nl/bloemkool
- https://degroenteboer.nl/aubergine
- https://degroenteboer.nl/contact
- https://degroenteboer.nl/over
Alle pagina’s hangen direct achter de domeinnaam. Soms wil je juist aangeven dat sommige pagina’s onder andere pagina’s hangen. Dat ze als het ware subpagina’s van die ene pagina zijn. Dan zou je bijvoorbeeld de volgende structuur krijgen:
- https://degroenteboer.nl/onze-groentes
- https://degroenteboer.nl/onze-groentes/bloemkool
- https://degroenteboer.nl/onze-groentes/aubergine
- https://degroenteboer.nl/contact
- https://degroenteboer.nl/over
Dan geef je aan de gebruiker (en Google) aan dat de pagina met de slug bloemkool “onder” de pagina Onze groentes hangt. Je creëert hiermee een hiërarchie in je url-structuur. Als je veel pagina’s hebt is het soms beter om pagina’s op die manier in te delen.
Hoe doe je dit in WordPress? Nou dat is vrij simpel. Je kunt bij pagina’s een hoofdpagina aangeven. Dan zeg je als het ware: “deze pagina moet onder die andere komen hangen”.
Ga naar de pagina die je wil bewerken. Selecteer aan de rechterkant onder het kopje Pagina-attributen de pagina waar de huidige pagina onder moet komen. Nog even de pagina opslaan door op bijwerken te klikken. En klaar is Kees.
Let op met het aanpassen van je permalinks!
Een hele grote waarschuwing! Pas NOOIT, maar dan ook echt NOOIT zomaar je permalink structuur aan. Raadpleeg altijd eerst een expert voordat je daarmee aan de slag gaat.
Zodra je de permalink structuur aanpast, zullen vrijwel al je pagina’s een andere url of permalink krijgen. Daardoor zullen veel links niet meer werken. Externe links – ook wel backlinks genoemd – zullen geen waarde meer doorgeven naar jouw website.
Bovendien heb je kans dat Google je website niet meer kan indexeren. Google slaat namelijk jouw url’s op in haar database. Als je de permalinks wijzigt dan staat op de url’s die Google in haar database heeft geen informatie meer. Weg is je waarde en waarschijnlijk ook je positie in Google.
301 Redirects aanmaken bij wijzigen van permalinks
Uiteraard is het wel mogelijk om de url structuur aan te passen. Het is belangrijk dat je eerst een overzicht maakt van alle pagina’s binnen je website en 301 redirects gebruikt. Hoe je dat doet? Dat is voor een ander artikel ;-).
Heb je nog vragen of heb je hulp nodig bij het aanpassen van de permalink structuur? Neem dan gerust even contact met ons op.
Hallo Ik zit een beetje vast met het opzetten van een nieuwe pagina. voorbeeld.
ik heb bruidstaarten als hoofd. dan heb ik bruidstaarten in almere, en ook nog roze bruidstaarten
Ik heb voor deze pagina nu aangemaakt/ in almer/en voor de kleur /roze/
Maar mijn slug is dan in almere/ en voor de kleur /roze/
De url ziet er dan goed uit https://domein.nl/bruidstaarten/in-almere/
https://domein.nl/bruidstaarten/roze/
Maar de slug is niet seo vriendelijk want het is eigenlijk bruidstaarten in Almere, en niet in-almere.
Nu heb ik dit opgelost door in Yoast de title bruidstaarten in almere te geven. En de pagina titel word ook bruidstaarten in Almere.
Is het zo seo gezien in orde of zit ik helemaal fout?
Hartelijke groeten Margriet
Beste Margriet, de url structuur die je hebt opgezet is erg SEO-vriendelijk! Het is duidelijk voor zowel Google als de gebruiker wat het onderwerp van de pagina is. Namelijk bruidstaarten in Almere en roze bruidstaarten. Als ik het goed begrijp, zou je liever de slug “in Alemere” hebben? In URL’s kun je geen spaties gebruiken en hoofdletters raad ik ook af. Dus “in-almere” is dan de beste optie. Eventueel kun je zelfs het woordje “in” weglaten. Dus domein.nl/bruidstaarten/almere. Dan is de URL nog wat compacter en zonder het woordje “in” is het ook duidelijk dat het gaat om bruidstaarten in Almere.