Backlinks: wat heb je er aan?

27 juli 2019 · Lokale SEO, Online marketing, SEO

Misschien heb je er wel ooit van gehoord: backlinks. Het is een term die je veel tegenkomt als je je gaat verdiepen in de wondere wereld van SEO (zoekmachine optimalisatie). Echter blijft het voor velen een raadsel wat een backlink is, wat je ermee kan en waarom ze zo belangrijk zijn. Na het lezen van dit artikel ben je helemaal op de hoogte 🙂

Wat is een backlink?

Om uit te kunnen leggen wat je aan backlinks hebt en waarom ze zo belangrijk zijn, moet je natuurlijk eerst weten wat een backlink is.

Het internet bestaat uit websites en al die websites bestaan weer uit verschillende pagina’s. Van tientallen pagina’s tot soms wel miljoenen pagina’s (denk aan twitter.com) per website.

Om van de ene naar de andere pagina te gaan gebruiken we links (ook wel hyperlinks). Als je op een link klikt kom je op een andere pagina binnen dezelfde óf een andere website uit. Doormiddel van links zijn dus alle pagina’s en websites met elkaar verbonden.

Links worden gebruikt om gerelateerde onderwerpen op het internet met elkaar te verbinden en bezoeker door te sturen naar andere relevante en interessante pagina’s of websites. Links zijn eigenlijk de maizena van het internet, het bindmiddel wat alles bij elkaar houdt.

Voorbeelden van links op de website van Wikipedia

Wikipedia is een goed voorbeeld om te laten zien hoe links werken. Alle relevante gerelateerde onderwerpen worden met elkaar verbonden doormiddel van (hyper)links.

Een backlink is niets meer of minder dan een (klikbare) link van een pagina op de ene website naar een pagina op een andere website. Een backlink legt dus een koppeling tussen twee verschillende websites.

Ik schrijf dit artikel over backlinks op basis van mijn kennis en ervaring. Ik heb echter ook niet alle kennis in pacht, daarom gebruik ik andere websites om mijn verhaal te ondersteunen. En als ik een andere bron gebruik om mijn verhaal kracht bij te zitten dan link ik daarna. Ik gebruik bijvoorbeeld informatie uit het Engelse wikipedia artikel over backlinks.

Zie je wat ik net deed? Ik heb een backlink gecreëerd. Hoppa!

Nu is er een backlink ontstaan van deze website (echtonline.nl), naar de website van wikipedia.

Interne vs. externe links

Backlinks zijn links van een pagina op de ene website naar een pagina op de andere website. Daarom noemen we ze ook wel externe links. Links die naar een externe pagina verwijzen.

Naast externe zijn er ook interne links. Dat zijn links die naar een pagina verwijzen binnen dezelfde website. Interne links zijn geen echte backlinks. Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet belangrijk zijn. Een goede interne linkstructuur is enorm belangrijk om zoekmachines jouw website beter te laten begrijpen.

Inkomende vs. uitgaande (back)links

We maken daarnaast ook onderscheid tussen inkomende en uitgaande backlinks. Een inkomende backlink is een backlink die naar jouw website verwijst. Een uitgaande backlink is een backlink van jouw website naar een andere website.

Deze twee termen gaan dus over precies dezelfde link, maar voor de ene website is het een inkomende link en voor de andere een uitgaande link.

Waarom zijn backlinks zo belangrijk?

Nu denk je, leuk zo’n backlink… Maar wat heb ík er aan? Nou dat zal ik je zeggen. Backlinks zijn namelijk heel waardevol en wel om twee verschillende redenen.

Direct verwijzend verkeer

Als een populaire website (met veel bezoekers) linkt naar jouw website, dan heb je een grote kans dat (een deel van) die bezoekers ook jouw website zullen bezoeken.

Met andere woorden, zodra een populaire site een backlink plaatst naar jouw website, haal je daar direct veel verkeer uit. Backlinks op populaire websites hebben direct veel waarde. Ze sturen bakken met bezoekers jouw kant op.

Hogere positie in zoekmachines zoals Google

Naast het directe verkeer is er nog een andere héééle belangrijke reden om zo veel mogelijk kwalitatieve (daarover later meer) backlinks te verzamelen.

Google kijkt naar de backlinks die naar jouw website wijzen om te bepalen hoe hoog jouw website in hun zoekmachine moet komen voor een bepaalde zoekterm.

Hoe dat werkt? Ik leg het je uit.

Het doel van Google is om alle websites op het internet te rangschikken zodat je per zoekopdracht de meest relevante resultaten te zien krijgt. Om die websites te rangschikken gebruikt Google een zeer complex algoritme dat kijkt naar meer dan 200 verschillende factoren.

Veel factoren hebben te maken met de website zelf: Wat voor informatie staat er op de website? Hoe zit de website technisch in elkaar? Hoe snel is de website? Is de website goed te begrijpen voor zoekmachines?

Naast dat een website relevant moet zijn voor een zoekopdracht, wil Google ook populaire websites met veel autoriteit een hogere plek geven. Want informatie van een site met veel autoriteit heeft meer waarde dan van een website die niemand kent.

Maar hoe weet Google nou of een website populair is (autoriteit heeft)? Tadaa! Daar komen de backlinks om de hoek kijken. Elke backlink wordt namelijk gezien als een “stem” op jouw website. Heb jij veel stemmen (backlinks) dan zal jouw website wel populair zijn.

Dit werkt hetzelfde als bij reviews. Jij kan wel zeggen dat je het beste bedrijf ter wereld bent, maar als jij de enige bent dan is het niet heel erg geloofwaardig. Krijg je daarentegen honderden reviews van je klanten? Dan heeft jouw claim de beste te zijn een stuk meer waarde.

Google ziet de backlinks een beetje als die reviews. Hoe meer (goede) reviews je krijgt, des te beter kan Google de populariteit van jouw website inschatten.

Google was de eerste zoekmachine die backlinks gebruikt om websites te rangschikken. Ze noemden dit systeem PageRank. Later hebben andere zoekmachines deze strategie overgenomen en nu werken bijna alle zoekmachines op deze manier.

Overigens wordt er niet alleen gekeken naar het aantal backlinks, maar ook naar de kwaliteit daarvan. Backlinks zijn nog steeds een van de allerbelangrijkste factoren die bepalen hoe een website scoort in de zoekresultaten. Sommige experts zeggen dat backlinks tot wel 50/60% bepalen hoe goed een website scoort.

Backlinks infographic van Moz

Uit een onderzoek van Moz onder SEO experts, blijkt dat 40% van de mogelijkheid om te scoren wordt bepaald door basklink-gerelateerde factoren.

Hoe krijg ik backlinks?

In de ogen van Google is de beste (en enige legale) manier om links te verkrijgen door ze organisch te laten ontstaan. Als jij waardevolle content (blogartikelen, webpagina’s, video’s) publiceert dan heb je een grote kans dat andere websites naar dat artikel zullen linken. Denk aan bijvoorbeeld blogs of nieuws sites.

Voorbeeld: Heb je een bedrijf in inbraakbeveiliging en schrijf je een artikel over een onderzoek naar de veiligheid in een bepaalde regio? Grote kans dat (lokale) nieuws-sites dat oppikken en daarover schrijven op hun website. Hopelijk laten ze dan ook een link naar jouw website/onderzoek achter.

Dit proces noemen we met een mooi woord link earning. Het letterlijk verdienen van backlinks door waardevolle content te produceren en te delen.

In de ogen van Google is elke andere manier om links te verkrijgen niet gewenst. Echter is het voor Google heel erg lastig om te zien hoe een backlink nu precies is ontstaan. Daarom zijn er ook een aantal andere manieren waarop je zelf een handje kunt helpen.

Hieronder een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kunt om links te verzamelen voor je website. Er zijn ook echter een aantal zaken waar je goed op met letten. Die leggen we eerst uit.

Pas op voor slechte backlinks

Nu denk je, dus elke link naar mijn website zorgt ervoor dat mijn website beter gaat scoren? Nou nee…

Vroeger was dat inderdaad het geval. Elke link zorgde voor betere posities binnen de zoekmachines. Of die link nu van een hele waardevolle, relatieve website kwam of van een spammy website die niets met jouw bedrijf/website te maken heeft.

Het internet vol met zogenaamde linkfarms. Dat waren websites die maar één doel hadden: backlinks plaatsen naar andere websites. Toentertijd gelde vooral het aantal backlinks, hoe of waar ze vandaan kwamen maakte niet zo veel uit.

Totdat Google Penguin uitkwam. Penguin is een update van het Google algoritme en zorgde ervoor dat lage kwaliteit backlinks steeds minder waarde gingen krijgen.

Maar wat is een lage kwaliteit backlink?

Om even terug te vallen op het voorbeeld van de reviews: een review voor een restaurant van de medewerker van de Michelin-gids heeft natuurlijk veel meer waarde dan een review van mij. Ik heb niet voldoende autoriteit om te bepalen welke restaurants goed zijn, de Michelin-gids wel.

Een kwalitatieve review wordt een stuk serieuzer genomen dan een review van iemand zonder autoriteit op het gebied van restaurants, zoals ik.

Google werkt ook zo. Bij het beoordelen van backlinks kijken ze naar een aantal factoren zoals:

  • Hoeveel autoriteit heeft de website waar de backlink vandaan komt?
  • Voegt de website waar de backlink vandaan komt ook daadwerkelijk waarde toe?
  • Naar welke andere pagina’s wordt er door de verwijzende website gelinkt?
  • Waar gaat de website over die naar jouw website linkt? Gaan ze over hetzelfde onderwerp?

Kortom niet elke backlink heeft evenveel waarde. Er wordt gekeken naar hoe relevant is de backlink en waar komt de backlink vandaan.

Slechte backlinks kunnen jouw website zelfs schade toebrengen! Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Startpagina’s: er zijn duizenden soorten startpagina’s. Veel zijn er opgericht, puur om als backlink machine te dienen. Deze websites voegen natuurlijk heel weinig waarde toe. Deze worden in de ogen van Google dan ook als spammy gezien. Er zij maar weinig startpagina portalen die nog waarde hebben.
  • Linkruilen: Het ruilen van links biedt geen waarde. Vroeger zag je nog vaak dat websites een pagina met links hadden. Naar elkaar linken voegt vaak weinig waarde toe (uitzonderingen daargelaten), zeker als de websites/bedrijven niet aan elkaar gerelateerd zijn. Pas dan ook op met het zomaar linken naar allerlei websites!
  • PBN-netwerken: Een afkorting voor Personal Blog Network/Netwerk. Dit zijn netwerken van websites met een hoop artikelen van weinig waarde. Deze netwerken van websites zijn puur opgezet om backlinks te kunnen plaatsen naar websites buiten het netwerk. Google heeft steeds beter in de gaten wanneer een website bij zo’n PBN-netwerk hoort. Heb je links vanaf een PBN? Pas daar mee op, je loopt erg veel risico. Hoe weet je wanneer je te maken hebt met een PBN? Kijk of de artikelen die op de site worden geplaatst van waarde zijn en track de website in de verschillende backlink-check tools. Vaak heb je met PBN’s te maken wanneer je je schuldig maakt aan onderstaande:
  • Links kopen: Soms zie je aanbiedingen voorbij komen “100 white-hat SEO links voor maar €7,99”. Niet. Doen. Deze links zijn te mooi om waar te zijn. Vaak zijn het spammy link-farm backlinks die geen waarde toevoegen en zelfs schade kunnen toebrengen. Worden er zogenaamde “artikel links” te koop aangeboden? Dan zijn het waarschijnlijk links vanuit een PBN.

Heb je teveel slechte links van lage kwaliteit die komen van websites die niet relevant zijn? Dan kun je door Google zelfs bestraft  worden. Een zogenaamde Google Penalty.

Natuurlijk zul je niet bij 1 slechte link meteen een penalty krijgen, maar wanneer je bestraft wordt zul je het organisch verkeer naar je website zien instorten. Pas daarom altijd goed op!

Wat zijn dan wel waardevolle backlinks?

Als je aan de slag gaat met het verkrijgen van links is het zoals gezegd belangrijk om te kijken naar waar de links vandaan komen.

In de ogen van Google is het het beste om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te hebben. Wat houdt dat in? Dat de manier waarop je de backlinks naar jouw website hebt verkregen lijkt op de manier zoals ze natuurlijk zouden ontstaan.

Het moet lijken alsof je er zelf niet mee aan de slag bent gegaan en alsof de backlinks naar jouw website zonder jouw hulp of hulp van buitenaf zijn gerealiseerd.

Let bijvoorbeeld op de volgende factoren:

  • Niet te snel heel veel links krijgen. Vaak krijg je bij een nieuwe website in het begin weinig links en dat worden er steeds meer.
  • Niet alles naar 1 pagina laten linken. Mensen linken niet altijd naar de homepagina, maar ook naar subpagina’s.
  • Niet de ene maand 100 links krijgen en de andere maand 0. Als je eenmaal links krijgt is het vaak logisch dat je de volgende maand ook backlinks gaat krijgen. Als je er de ene maand gigantisch veel krijgt en de andere nul, dan lijkt dat niet echt logisch…
  • Links van kwalitatieve relevante websites. Het is raar als een niet relevante website naar jouw website linkt. Het is raar als een website over autobanden linkt naar een website over skibroeken. Uiteraard zullen er altijd van die links zijn, maar let op dat je er niet te veel krijgt.
  • Links van één soort. Als je alleen maar links vanuit startpagina’s hebt of alleen maar links vanuit bepaalde soort artikelen is dat ook vreemd. Zorg daarom dat je links vanuit allerlei soorten content en websites krijgt.
  • Links van websites zonder waarde. Zorg dat de website die naar je linkt zelf waarde toevoegt en niet alleen maar als doorgeefluik voor links functioneert.

Daarnaast is het ook zo dat één backlink van een hele relatieve, kwalitatieve website 1000x meer waarde geeft dan een backlink van een website met een hele lage waarde.

Dofollow vs. Nofollow backlinks

Standaard zijn alle (back)links van het type dofollow, dat wil zeggen dat ze door Google meegenomen worden om te bepalen hoe een website scoort in de zoekmachine.

Soms heb je links waarvan je niet weet of ze je website schade gaan brengen of niet. In dat geval kun je ook een nofollow link plaatsen. Dat houdt in dat je tegen de zoekmachines zoals Google zegt dat die betreffende link niet mee moet worden genomen als backlink om de waarde van jouw website te bepalen.

Hoe doe je dat? In veel CMS’en kun je aangeven dat je van een link een nofollow link wil maken. Anders kun je dat handmatig toevoegen in de HTML-code:

<a href=”http://voorbeeld.nl” rel=”nofollow”>Linktekst</a>

Het stukje rel=”nofollow” geeft aan dat deze link een nofollow link is.

Sommige sites met grote hoeveelheden aan uitgaande links passen standaard rel=”nofollow” toe. Een mooi voorbeeld daarvan is Wikipedia. In de basis tellen links vanaf Wikipedia dus niet mee voor je positie in de zoekmachines. Echter is Wikipedia zo’n grote website met zo gigantisch veel waarde, dat daar nog wel eens aan getwijfeld wordt…

Aantal ideeën om backlinks te verkrijgen

Nu je weet welke backlinks waarde toevoegen en vooral welke niet, kun je ook zelf een handje helpen met het natuurlijk opbouwen van je linkprofiel. Een aantal manieren om kwalitatieve backlinks te verkrijgen zijn:

  • Vraag je leveranciers om een link naar jouw website te plaatsen. Denk aan de “vind een winkel” pagina’s op de website van je leverancier.
  • Heb je zakelijke klanten? Zijn ze tevreden over de samenwerking? Vraag dan of ze een link naar jou willen plaatsen op hun website.
  • Sponsor je de lokale voetbalclub? Vaak hebben ze op de website een sectie met logo’s. Laat je logo naar jouw website linken. (deze link is niet heel relevant, dus deze wil je niet teveel hebben).
  • Een strategie die veel wordt toegepast, is gastbloggen. Daarbij schrijf je een informatief artikel dat je op een andere website plaatst. Dit zijn vaak waardevolle links in de ogen van Google en daarnaast haal je hier ook vaak veel direct verkeer uit.
  • Analyseer je concurrenten en kijk hoe zij aan links komen. Concurrenten die goed scoren in Google krijgen waarschijnlijk links van waardevolle websites. Er zijn verschillende programma’s om te analyseren welke backlinks naar hun website verwijzen.
  • Deel je website en blog of nieuwsartikelen op social media.
  • Ben je aangesloten bij een branche of ondernemers-vereniging? Laat ze dan naar jouw website linken. Zeker branche-verenigingen zijn natuurlijk erg relevant.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het bewust bezig zijn met het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel voor hogere posities binnen een zoekmachine.

In de basis is er met linkbuilding niets mis. Link earning is valt hier namelijk ook onder. Zoals gezegd: het gaat erom dat je een natuurlijk linkprofiel opbouwt en daar past gast-bloggen of linken vanaf de website van je leverancier natuurlijk ook bij.

Linkbuilding is ook uit te besteden tegen een bepaald tarief. Veel SEO-bedrijven bieden dit aan. Ook daar is in de basis niets mis mee. Zo lang degene die de linkbuilding gaat doen zich maar houdt aan de richtlijnen voor goede backlinks en alleen links vergaart die passen in het natuurlijke linkprofiel van jouw website.

Het wordt een ander verhaal wanneer je op fiverr of andere websites links in gaat kopen. Vaak bieden ze daar hele mooie links aan tegen hele lage prijzen. Zoals gezegd, dat is vaak te mooi om waar te zijn…

De toekomst van backlinks & linkbuilding

Google wordt steeds slimmer. Het algoritme dat de zoekresultaten bepaald is zo verfijnd dat het websites inmiddels vrijwel volledig begrijpt. Steeds meer en meer wordt juist de content, de inhoud, belangrijk. Websites die echt waarde toevoegen zullen een belangrijkere (en dus hogere) positie in gaan nemen.

Verdwijnt de waarde van goede backlinks? Nee! Absoluut niet. Backlinks zullen altijd blijven bestaan en (deels) bepalen hoe een  website scoort in de zoekresultaten. Backlinks zorgen namelijk voor autoriteit en dat is nou net een factor die Google heel belangrijk vindt.

Google heeft zelfs ooit (intern) een test gedraaid waarin ze keken hoe de zoekresultaten er uit zouden zien als ze backlinks niet mee zouden nemen in het algoritme. Dat resulteerde in zoekresultaten die totaal niet goed aansloten bij de wens om de meest relevante websites bovenaan te hebben staan. Dat idee is dus geschrapt ;-).

(Jouw) backlinks analyseren

Uiteraard is het interessant om te weten van welke site je backlinks krijgt en van welke sites jouw concurrenten backlinks ontvangen. Als je dat weet dan kun je eventueel dezelfde websites benaderen en vragen of zij ook een link willen plaatsen naar jouw website.

Er zijn veel programma’s waarmee je dit kunt doen. Een aantal voorbeelden van (betaalde) programma’s zijn:

Deze tools bieden legio mogelijkheden om te analyseren welke backlinks jouw concurrenten hebben en welke waarde ze bieden. Daar gaan we in dit artikel niet verder op in, maar ik ga daar binnenkort een ander artikel aan wijden. Daarin leg ik je uit hoe je deze tools kunt gebruiken om jouw linkprofiel te bekijken en te verbeteren.

Over de auteur

Luuk van Dongen

Ik help ondernemers met het behalen van hun doelen. Samen met jou kijken we naar de (online) kansen voor jouw onderneming en maken we je ondernemersdromen waar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *