Wat zijn Unique Selling Points?

19 oktober 2020 · Conversie optimalisatie, Copywriting, Online marketing, Websites

Je hebt er vast wel eens van gehoord: Unique Selling Points, maar wat zijn dat en hoe zet je ze in om jouw bezoekers te overtuigen?

Unique Selling Points, vaak afgekort tot USP’s, zijn bepaalde zaken die jou, jouw bedrijf, of jouw producten of diensten onderscheidend maken van de concurrentie. Ze worden vaak ingezet in marketing-uitingen om een lezer te overtuigen.

Door jouw USP’s te laten zien, toon je wat jouw anders maakt dan andere bedrijven. Je laat duidelijk en helder zien wat er in jouw bedrijf anders is dan bij andere bedrijven. Bij het inzetten van USP’s kun je ook gebruik maken van contrast.

Voorbeeld van Unique Selling Points

Een bekend voorbeeld van unique selling points zijn de vinkjes die je regelmatig bovenaan bij webwinkels ziet staan. Daar wordt aangegeven hoe, wat en wanneer je pakketje wordt bezorgd. Het is hierbij de kunst om te laten zien wat je daadwerkelijk anders doet dan anderen.

Hieronder een voorbeeld van CoolBlue. Wat zij erg goed doen is laten zien dat ze o.a. de beste webwinkel van 2019 en 2020 zijn. Er kan er maar 1 de beste zijn, dus dit is zeker super onderscheidend ten opzichte van alle andere winkels.

Voorbeeld van Unique Selling Points op de website van Coolblue

Hieronder een ander voorbeeld van de website van Sunweb. Een duidelijke USP die ze aanbieden is de geldteruggarantie (al is het niet meteen duidelijk wat het inhoudt). Ze geven namelijk direct geld terug wanneer je een reis hebt geboekt naar een gebied dat vanwege Covid-19 als rood of oranje is veranderd.

Voorbeeld van USP's op de website van Sunweb

Wees daadwerkelijk uniek

USP’s zijn niet (altijd) statisch. Dat wil zeggen wat nu een USP is kan over een half jaar of 2 jaar ineens niet meer onderscheidend zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is het feit dat veel webwinkels (zoals Coolblue) de USP “vandaag besteld, morgen in huis” gebruiken. Uiteraard een zeer groot voordeel. Echter is het wel zo dat levering op de volgende dag tegenwoordig meer de standaard dan de uitzondering is.

Vooralsnog is next-day delivery nog een belangrijk selling point en essentieel om klanten duidelijk te maken, maar het wordt steeds minder een onderscheidende/unieke factor.

Wees daarom kritisch op je USP’s en beoordeel ze van tijd tot tijd. Kijk naar je concurrentie en kijk vooral hoe je jezelf kunt onderscheiden ten opzichte van die concurrentie. Hoe kun je jouw bedrijf/product/dienst zo inrichten dat het zicht onderscheidt van de concurrentie.

Hulp nodig bij het bepalen van jouw USP’s?

Neem contact op en dan nemen we samen vrijblijvend jouw website en bedrijf door.

Geheel vrijblijvend · Ontvang waardevolle tips
Over de auteur

Luuk van Dongen

Ik help ondernemers met het behalen van hun doelen. Samen met jou kijken we naar de (online) kansen voor jouw onderneming en maken we je ondernemersdromen waar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *