5 redenen om gebruik te maken van live chat

29 oktober 2020 · Conversie optimalisatie, Websites

Met het gebruik van een (live)chat programma kun je direct een hoop tijd en geld besparen. Bovendien kom je makkelijker in contact met je bezoekers. Wij geven je 5 redenen om ook aan de slag te gaan met een chat programma voor jouw bedrijf

Op deze pagina

    1. Chat verhoogt de conversie

    Hoe krijg ik meer klanten uit mijn website? Dat is een vraag die veel ondernemers bezig houdt. Om meer klanten uit je website te halen is het belangrijk dat bezoekers ook daadwerkelijk besluiten om contact op te nemen. Een bezoeker die enkel kijkt en daarna nooit terugkeert is immers niks waard. Sterker nog, meestal kosten deze bezoekers geld…

    Maar hoe verhoog ik de conversie? Vraag je je af. Een goede manier om dat te doen is door een (live)chat toe te voegen aan je website. Via een chatfunctie is de drempel om contact op te nemen veel lager. Mensen kunnen snel in berichtje sturen in plaats van dat ze een mail moeten tikken of de telefoon moeten pakken. Bovendien ben je via de live chat direct in gesprek met een klant wat daardoor weer extra verkoopkansen op kan leveren.

    Direct reageren

    Reageer je pas na 1 minuut of later op een chat dan is de bezoeken waarschijnlijk vertrokken en – aangezien je geen contactgegevens hebt – dus verloren. Pak daarom chat’s altijd zo snel mogelijk op en zorg dat iemand binnen je bedrijf (of jij zelf) verantwoordelijk is voor het tijdig oppakken van de chats.

    Tip: Bijna alle chat programma’s hebben een optie om een ‘’alarm’’ over te laten gaan als je een chat bericht binnen krijgt. Dan weet je meteen dat er een bezoeker wil praten en zorg je ervoor dat deze chat niet verloren gaat.

    2. Service en vertrouwen

    Hoe zorg ik er voor dat mijn bedrijf vertrouwen uitstraalt? Krijgt een klant jouw bedrijf telefonisch niet te pakken? Zeker als het een bestaande klant is, of de nood hoog is zal deze vaak een bericht achterlaten in de chat. 

    Jij of een van je medewerkers kan dan, ondanks dat zij telefonisch in gesprek zijn, de klant aangeven dat het momenteel druk is maar deze verzekeren dat hij/zij teruggebeld of gemaild gaat worden. Zo verklein je de kans op een situatie waarin het bedrijf onbereikbaar is. En daarmee dus ook direct de kans op klachten of wantrouwen.

    Daarnaast is het ook vermoeiend om altijd maar telefonisch bereikbaar te zijn. Nagenoeg altijd per chat bereikbaar zijn is vele malen makkelijker. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om aan te geven dat de klant tijdens kantooruren teruggebeld word.

    3. Soms is bellen niet mogelijk

    Het kan zo zijn dat een klant graag direct geholpen wilt worden maar hij/zij op dit moment niet kan bellen. Mail zal dan niet voldoen omdat hier simpelweg niet altijd direct een reactie op komt. Een chat biedt dan de ideale uitkomst, en kan er toch voor zorgen dat de klant direct geholpen wordt zonder telefonisch contact.

    Hoe krijg ik meer klanten? Met een chat kun je elke soort klant toch bedienen. Waar deze normaal gesproken naar de concurrent zou gaan, of er simpelweg voor zou kiezen jouw product of dienst niet af te nemen. 

    4. Live chat verlaagt de kosten van je klantenservice

    Hoe verlaag ik mijn klantenservice kosten? Zoals iedere ondernemer weet is telefonisch contact prettig en resulteert dit vaak in een verkoop echter, is dit wel een van de meest dure vormen van klant contact. Een simpele vraag kan toch al snel 5 tot 10 minuten van de tijd van een van je werknemers in beslag nemen. Het is vaak ook lastig om tijdens een telefoongesprek bijvoorbeeld mail of andere media in de gaten te houden. Met een chatservice is het zelfs mogelijk om meerdere klanten tegelijkertijd te helpen zonder af te doen aan het feit dat een klant direct geholpen wordt. Daarom zien we ook steeds vaker dat grote bedrijven er voor kiezen om de telefonische hulp onderbezet te houden. Een klant staat dan bijna standaard 10 minuten in de wacht, er wordt dan strategisch een bandje afgespeelt wat de klant verteld dat chatten sneller is om op die manier te sturen naar service via chat i.p.v per telefoon. Een implementatie van een dergelijke tactiek kan de kosten van een service afdeling flink verlagen.

    Of het de tevredenheid van klanten verhoogd is echter nog de vraag...

    Tip: Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om per chat video’s foto’s of bijvoorbeeld links te sturen. Dit kan de tijd die je kwijt bent om een klant te helpen drastisch verminderen. Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf handige instructie video’s of afbeeldingen sturen.

    5. Gratis chat programma’s

    Wat kost een website chat programma? Er zijn veel chatprogramma’s op de markt waaronder betaalde en gratis oplossingen. Nadat we zelf veel chatprogramma’s hebben getest, blijft er één de koning. Namelijk Tawk.to. Het chat programma is gratis en bevat alle functionaliteiten die je van een live chat mag verwachten.

    Tawk.to - gratis chat software met alle mogelijkheden inbegrepen

    Hulp nodig bij het opzetten van live chat?

    Wij helpen je bij het kiezen en installeren van een live chat. Bel ons gerust wij helpen u graag om deze op uw website te plaatsen.

    Geheel vrijblijvend · 60 minuten
    Over de auteur

    Luuk van Dongen

    Ik help ondernemers met het behalen van hun doelen. Samen met jou kijken we naar de (online) kansen voor jouw onderneming en maken we je ondernemersdromen waar.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *