Als je WooCommerce hebt geïnstalleerd is het wel zo handig als klanten jouw producten ook daadwerkelijk af kunnen rekenen. Standaard biedt WooCommerce in de installatie wizard de mogelijkheid om Stripe, PayPal en Klarna te installeren. Prima betaalproviders, maar ik kies zelf toch altijd voor Mollie en dat adviseer ik mijn klanten ook. Ik zal je uitleggen waarom.
Inhoudsopgave
Waarom Mollie?
In de loop der jaren zijn er veel betaalproviders ontstaan. De een nog beter dan de ander. Maar bij veel providers heb je een beperkte keuze in betaalmogelijkheden en zit je vast aan maandelijkse abonnementen. Niet bij Mollie. Bij Mollie betaal je slechts per transactie en heb je 0,0 maandelijkse terugkerende kosten. Bovendien zit je nergens aan vast, je kunt de dienst maandelijks opzeggen.
Ruime keuze uit betaalmethodes
Mollie biedt alle gangbare betaalmethodes aan. Zoals iDeal, PayPal, Klarna en Credit Card. Daarnaast bieden ze ook Europese methodes aan, zoals: Bancontact, Sofort en Giropay.
Kortom, heb je een Europees georiënteerde winkel? Dan biedt Mollie alle methodes aan die je nodig zou moeten hebben. Uiteraard kun je ook buiten Europa aan de slag om betalingen te ontvangen. Mollie accepteert via o.a. Credit Card en PayPal betalingen van over de gehele wereld.
Goedkoop iDeal aanbieden
Naast dat er geen maandelijkse kosten zijn en je per transactie betaalt is Mollie daarin ook nog eens erg goedkoop. Voor een iDeal betaling betaal je slechts €0,29. Dat is momenteel het goedkoopste tarief wat je in Nederland kunt krijgen. Als je Mollie vergelijkt met andere aanbieders van iDeal zie je dat andere partijen soms wel €0,30 duurder zijn.
Makkelijk integreren
Mollie biedt voor zo goed als elk online platform een integratie. Daardoor kun je Mollie binnen een paar minuten al draaiend hebben binnen jouw WooCommerce webwinkel. Geen lastige codes en rare taal. Gewoon de plugin installeren, account toevoegen en betaalmethodes selecteren. Et voilà, je bent klaar!
Innovatief
Mollie is een erg innovatief bedrijf. Bij nieuwe populaire betaalmethodes gaan ze direct aan de slag om die aan te bieden. Zo hebben ze onlangs Apple Pay toegevoegd. En ook daar geldt weer, de installatie is super simpel en makkelijk. Met één druk op de knop kun je al jouw klanten direct gebruik laten maken van Apple Pay. Simpeler kan het bijna niet.
Mollie account aanmaken
Om met Mollie aan de slag te gaan zul je eerst een account aan moeten maken. Het aanmaken van een account is heel simpel en is zo gepiept. Ga naar de registratiepagina, vul je gegevens in en je account is klaar!
Vervolgens moet je jouw account activeren. Mollie heeft jouw bedrijfsgegevens nodig om te kunnen checken of jouw bedrijf echt bestaat en of je ook daadwerkelijk betalingen mag ontvangen. Ze hebben hier zelf een handige gids voor geschreven.
Websiteprofiel toevoegen
Nu je account geactiveerd is kun je bijna betalingen gaan ontvangen. De laatste stap is om een websiteprofiel aan te maken. Binnen Mollie kun je namelijk voor meerdere websites/bedrijven/apps betalingen ontvangen. Heb je bijvoorbeeld meerdere webwinkels? Dan kun je per webwinkel een websiteprofiel aanmaken en zo betalingen gescheiden houden.
Je komt automatisch na het activeren van je account in het scherm om een websiteprofiel aan te maken. Later kun je eventueel meerdere profielen toevoegen onder het kopje instellingen.
Vul de gegevens over je website in, zoals de url, contactgegevens en een korte beschrijving van wat je verkoopt.
Betaalmethodes selecteren
Nu kun je voor je websiteprofiel bepaalde betaalmethodes selecteren. Uiteraard kun je deze later nog altijd aan- of uitzetten. Bij het kopje “tarieven & info” vind je meer informatie over het betreffende betaalprofiel.
Voor sommige betaalmethodes, zoals PayPal, zijn er extra handelingen nodig. In haar handleiding legt Mollie uit wat je per betaalmethode eventueel nog zou moeten doen.
iDeal en Credit Card kun je overigens direct activeren en meteen gebruiken.
Identificatie en bankgegevens
De allerlaatste stap bij het aanmaken van een account is het uploaden van een kopie van je ID of paspoort. Mollie is verplicht iedereen die digitaal betalingen wil ontvangen te legitimeren.
Daarnaast moet je ook je bankgegevens invullen, want uiteindelijk wil je de euro’s die je verdient natuurlijk ook op je bankrekening hebben ;-).
Je moet overigens beschikken over een zakelijke rekening, Mollie betaalt namelijk niet uit op privé rekeningen. Doormiddel van een iDeal transactie van een cent kun (lees: moet) je jouw rekening verifiëren. Je kunt hier ook kiezen om zelf de cent over te boeken, maar dan moet je een paar dagen wachten.
En klaar! Je hebt nu een volledig geactiveerd Mollie account en je bent klaar om betalingen te ontvangen.
Mollie plugin voor WooCommerce installeren
Nu je een account hebt, moet deze nog worden gekoppeld aan je website. Hiervoor moeten we de API sleutels hebben, de Mollie WordPress plugin installeren en de betaalmethodes activeren.
API sleutels
Allereerst moet je de API sleutels kopiëren. Een API sleutel is een reeks cijfers en letters die verschillende software platformen gebruiken om onderling met elkaar te kunnen praten.
Met een sleutel die je uit Mollie haalt en in WooCommerce plakt, geef je WooCommerce toestemming om met jouw Mollie account te kunnen praten. En dat is nodig om betalingen af te kunnen handelen.
Je vindt de sleutels in jouw account onder het kopje developers en dan API-keys. Je ziet daar een live API-key en test API-key. Deze heb je allebei nodig. Let op dat je de sleutels goed bewaard en niet openbaar maakt.
Hieronder zie je hoe het in je account er uit ziet. Ik heb de codes in het voorbeeld verborgen. Kopieer de sleutels en sla deze ergens op, je hebt ze zo nodig.
Plugin installeren
Nu je de API-sleutels hebt is het tijd om de WooCommerce plugin zelf te installeren. Ga naar plugins en dan naar nieuwe plugin en zoek op Mollie. Als het goed is kom je nu de plugin “Mollie Payments voor WooCommerce” tegen. Deze moet je installeren. Hieronder zie je hoe de plugin eruit ziet in de WordPress database.
Na het installeren moet je uiteraard de plugin ook activeren.
Plugin instellen
Als je de plugin geïnstalleerd hebt, ga je naar WooCommerce en dan naar Instellingen en vervolgens naar het tabblad betalingen. Daar zie je nu een hoop betaalmethodes in het rood verschijnen.
Scroll iets naar beneden en daar vind je de Live API Key. Hier plak je de API key zoals je die hebt gekopieerd vanuit Mollie. De overige instellingen kun je in principe laten staan.
Klik nu helemaal onderaan op wijzigingen opslaan om de API key op te slaan, zodat WooCommerce kan verifiëren of de sleutel daadwerkelijk bestaat en ook geldig is.
Betaalmethodes activeren
Als je de API sleutel hebt ingevoerd en de instellingen hebt opgeslagen is het tijd om de betaalmethodes te activeren. In het overzicht zie je alle betaalmethodes staan. Vink aan welke betaalmethodes je wil gebruiken in je shop. Alleen de betaalmethodes die je in je Mollie account hebt geactiveerd kun je hier gebruiken.
Kun je een methode niet toevoegen? Activeer deze dan eerst in jouw Mollie account.
Klaar met het toevoegen van methodes? Sla de instellingen dan nog een keer op.
Controleren
Als alles nu goed is gegaan, kun je op de checkout pagina van WooCommerce nu zien dat de betaalmethodes actief zijn. Leg een product in je mandje en ga naar de afrekenpagina. Daar zie je nu de betaalmethodes vanuit Mollie staan.
Hulp nodig bij het instellen van Mollie?
Kom je er niet helemaal uit met het instellen van de Mollie plugin voor WooCommerce? Stuur even een mailtje of bel ons. We helpen je graag verder, zodat jij snel aan de slag kan met het verkopen van jouw producten.
[…] moet je zorgen dat jouw klanten daadwerkelijk kunnen afrekenen in jouw shop. We hebben een handige handleiding voor je geschreven waarin we uitleggen hoe je dat via Mollie kunt […]