Hoe kies je een goede foto voor op je website?

Hoe kies je goede foto’s voor je website?

16 juli 2019 · Design, Fotografie, Websites

Uiteraard zijn goede foto’s heel belangrijk voor een website. Ze moeten mooi en scherp zijn en vooral bijdragen aan de inhoud of de boodschap. Goede foto’s zijn belangrijk voor een optimaal werkende website. Kies daarom een foto die past bij de doelgroep van je website en zorg dat ze het juiste gevoel overdragen.

Hoe niet foto’s te gebruiken?

Pas op met het gebruik van aangekocht fotomateriaal, zogenaamde stockfoto’s. Het is moeilijk om verschillende stockfoto’s te vinden die goed bij elkaar passen. Vaak mis je op een website met veel stockfoto’s een bepaalde samenhang en voelt de website onnatuurlijk aan. Je bezoeker prikt hier zo doorheen. Het beste kun je foto’s laten maken door een professionele fotograaf. Dat geeft je website een veel persoonlijkere uitstraling. 

Een overduidelijke stockfoto, trappen daar nog mensen in?

Een typische stockfoto (via pexels.com). Het is meteen duidelijk dat deze foto niet specifiek voor een bepaald bedrijf of bepaalde website is gemaakt.

Let ook op met foto’s die je met je telefoon hebt gemaakt. Deze zien er leuk uit op een klein scherm, maar zijn niet altijd geschikt voor gebruik op websites. Er zit vaak weinig diepte in de foto of ze zijn niet helemaal scherp.

Gebruik geen foto’s om maar foto’s te gebruiken. Voegen je foto’s niets toe, hebben ze geen boodschap en dragen ze niet bij aan je verhaal? Beter laat je ze dan achterwege. Ze zorgen er alleen maar voor dat je website trager wordt, zonder daadwerkelijk iets toe te voegen.

Hoe wel foto’s te gebruiken?

Geef je cursussen aan kleine groepen, maar plaats je op de aanmeldpagina van die cursus een foto van een gigantische zaal vol bezoekers? Dan raakt je bezoeker in verwarring. Zorg dat de foto’s kloppen bij wat je verteld. Gebruik functionele foto’s om te laten zien wat je doet. Ben je bakker, laat je broden zien. Ben je makelaar, laat foto’s van klanten zien die een rondleiding van je krijgen.

Foto’s kunnen daarnaast perfect worden gebruikt om emotie op te wekken. Een goede foto kan een (verkoop)verhaal enorm veel kracht bij zetten. Kijk maar eens naar de reclames van het WNF, waar bedreigde dieren je met grote ogen aankijken alsof ze smeken om geholpen te worden. Je krijgt er direct een gevoel bij en je wil bijna direct van de bank springen om actie te ondernemen. 

Een goede foto die emotie uitstraalt

Op ikzoekbaas.dierenbescherming.nl zie je direct een hond die je recht in je ogen aankijkt. Je krijgt meteen medelijden en wil het arme beestje mee naar huis nemen…

Gebruik vooral ook foto’s van mensen op je website. Laat jezelf of (een van) je werknemers zien om de website om een persoonlijke uitstraling te geven. Als je bezoekers zien wie er achter de website zitten, wekt dat meteen meer vertrouwen op. Foto’s vriendelijke gezichten en mensen die in de camera kijken trekken ook veel aandacht.

Het is aangetoond dat mensen vaak de kijkrichting van een persoon op een foto volgen. Wil je je bezoekers dus op een bepaalde knop laten drukken? Gebruik een foto van iemand die naar die knop kijkt. Gebruik dus foto’s om je bezoeker een bepaalde richting in te sturen of een bepaalde actie te laten ondernemen.

Zorg er als laatste voor, dat foto’s scherp en van hoge kwaliteit zijn. Gebruik foto’s met een rustige achtergrond en een hoog contrast. Rommelige of onduidelijke foto’s leiden juist alleen maar af en dat komt de effectiviteit van je website niet ten goede.

Gratis stockfoto’s

Ondanks dat ik adviseer om een goede fotograaf in te huren, snap ik dat je als beginnende ondernemer goed moet kiezen waar je jouw geld aan uitgeeft. In dat geval is direct een fotosessie plannen vaak een dure aangelegenheid.

Wat je dan kan doen is gebruik maken van royalty-free stockfoto’s. Het zijn geen foto’s van jouw of jouw bedrijf, maar het is vaak beter dan een kale pagina zonder beeldmateriaal.

Vaak mag je de foto’s volledig gratis gebruiken. Soms moet je alleen de originele maker citeren.

Een aantal goede gratis stockfoto sites zijn:

Over de auteur

Luuk van Dongen

Ik help ondernemers met het behalen van hun doelen. Samen met jou kijken we naar de (online) kansen voor jouw onderneming en maken we je ondernemersdromen waar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *