Waarom dubbele opt-ins tegenwoordig zo goed als verplicht zijn.

Wat is een dubbele opt-in?

1 juli 2019 · E-mailmarketing

Met een dubbele opt-in zorg je ervoor dat je zeker weet dat alle mailadressen op je mailinglijst ook daadwerkelijk mail van jou willen ontvangen. Om een dubbele opt-in uit te leggen is het handig als we eerst de enkele opt-in uitleggen.

Wat is een (enkele) opt-in?

Opt-in komt uit het Engels. Namelijk “to opt” betekent “kiezen voor” of “opteren“. Met andere woorden, een opt-in geeft aan dat iemand kiest om communicatie – e-mail – van jou te ontvangen.

De term opt-in geeft aan dat de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming geeft om mail te ontvangen van een bepaalde mailinglijst. Dus dat wil zeggen dat als jij via bijvoorbeeld Mailchimp mensen wil gaan benaderen ze expliciet toestemming hebben gegeven om ook daadwerkelijk mail van jou te ontvangen. Daarnaast moet je ook kunnen aantonen dat het e-mailadres vrijwillig is ingeschreven op jouw mailinglijst.

Een enkele opt-in zorgt er dus voor dat je zeker weet dat de mailadressen die je hebt verzameld ook daadwerkelijk mail willen ontvangen. Een enkel opt-in systeem werkt als volgt: je plaatst een formulier op je website waar mensen zich aan kunnen melden. Ze vullen zelf hun e-mailadres in en klaar is Kees. Je ontvangt de inschrijving in je mail-programma en je kunt je abonnees mails sturen.

Hoe werkt een enkele opt-in?

Een enkele opt-in is relatief eenvoudig. Voorbeeld: je bent op een website en je wil je aanmelden voor de nieuwsbrief. Je moet je e-mailadres (en soms ook je naam) invullen en vervolgens klik je op akkoord. Doordat je zelf op akkoord klikt, geef je aan dat je ook daadwerkelijk bereid bent om mail te ontvangen van die website of dat bedrijf.

Vaak wordt jouw aanmelding verwerkt via een programma zoals Mailchimp. Dat programma houdt bij hoe je je hebt aangemeld en daarmee kun je dus ook aantonen hoe je dat e-mailadres hebt verkregen.

Een enkele opt-in betekent dus dat iemand één keer expliciet toestemming geeft om benaderd te worden via mail.

Aanmelden voor een nieuwsbrief

Een voorbeeld van een opt-in voor een nieuwsbrief bij Frankwatching.

Hoe weet je zeker dat de eigenaar van het mailadres akkoord gaat?

Echter is er een probleem bij een enkele opt-in. Het is geen waterdicht systeem. Het controleert namelijk niet of het e-mailadres daadwerkelijk van die persoon is. Neem de volgende situatie: ik wil me aanmelden voor een website, maar niet mijn e-mail geven. Ik verzin een mailadres dat ik niet in bezit heb: verzonnen@neppemailadressen.nl. Dit e-mailadres is niet van mij en bestaat zelfs niet.

Bij een enkele opt-in kan ik de site nu gebruiken, maar weet de eigenaar van de site niet dat ik een nep e-mailadres heb gebruikt. Ik hoef namelijk geen bevestiging te doen van mijn eigendom van het mailaccount. Met een enkele opt-in weet je dus niet of het e-mailadres daadwerkelijk bestaat of van degene is die zegt dat het van hem is.

Wat is dan een dubbele opt-in?

Daarom is tegenwoordig de dubbele opt-in de standaard. Met een dubbele opt-in krijg je na aanmelding ook nog een e-mail op het account dat je hebt opgegeven. In die mail zit een link of knop waar je op moet klikken om je mailaccount te bevestigen. Ben je dus geen eigenaar van het mail-account dat je hebt opgegeven dan kun je dus nooit je mailadres bevestigen. De eigenaar van de website of de nieuwsbrief waarvoor je je aanmeldt weet dan dat je geen eigenaar bent van het account.

Bevestigingsmail van een Opt-in

Hier een voorbeeld van het bevestigingsmailtje dat ik krijg als ik me aanmeld voor de nieuwsbrief van Frankwatching

Het systeem waarbij je jouw e-mailadres moet bevestigen noemen we een dubbele opt-in. Het verschil zit hem dus in het bevestigen van je e-mailadres. Bij een dubbele opt-in geeft iemand niet één keer, maar twee keer expliciet toestemming om via mail benaderd te worden. En dat is het letterlijke verschil tussen enkele en dubbele opt-in.

Is een dubbele opt-in verplicht in Nederland?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming heeft in mei 2018 haar intrede gedaan. De regels omtrent e-mailmarketing zijn sindsdien flink aangescherpt. Daarnaast hebben we in Nederland ook de Reclamecode en de Communicatiewet Zo moet je te allen tijde aan kunnen tonen dat de eigenaar van het e-mailadres expliciet toestemming heeft gegeven en moet je altijd de mogelijkheid bieden om af te melden van de nieuwsbrief en mailinglijst.

Een dubbele opt-in is volgens de wet echter NIET verplicht. De AVG stelt alleen dat je moet kunnen aantonen dat er toestemming is gegeven. Daar staat niet in hoe veel stappen of via welke methodes. In het kort komt het er op neer dat je een aantal zaken vast moet leggen bij een opt-in:

  • Inhoud van de toestemmingsverklaring
  • Tijd van registratie en het IP-adres
  • Inhoud van de bevestigingsmail
  • Tijd dat de toestemming was bevestigd.

Dubbele opt-in vs. enkele opt-in

Aan beide manieren van opt-in kleven voor- en nadelen. Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet.

Voordelen dubbele opt-in

  1. Je weet zeker dat het e-mailadres dat je op je mailinglijst hebt staan ook daadwerkelijk bestaat. Bovendien weet je dat degene die zich heeft aangemeld ook eigenaar is van dat mailaccount. Je lijst wordt dus een stuk betrouwbaarder.
  2. Je hebt meer aan je mailinglijst. Doordat je alleen echte mailadressen hebt die ook in gebruik zijn, komt je nieuwsbrief ook daadwerkelijk bij echte mensen uit. En dat is uiteindelijk het doel van je nieuwsbrief.
  3. Veel mailprogramma’s houden bij hoe veel spam accounts er in je mailinglijst staan. Door een dubbele opt-in toe te passen weet je zeker dat je mailinglijst zo min mogelijk spam accounts bevat.

Nadelen dubbele opt-in

  1. Mensen moeten meerdere handelingen doen om zich aan te melden. Daardoor heb je kans dat ze afhaken.
  2. Soms komt de bevestigingsmail niet goed binnen en verdwijnt deze in de spam map. Daardoor worden ingeschreven accounts niet bevestigd en kun je ze dus niet gebruiken.
  3. Mensen vergeten simpelweg de bevestigingsmail te lezen. Zeer herkenbaar en het is mij meermaals overkomen. Je meldt je aan voor een nieuwsbrief, maar je vergeet de bevestigingsmail.

Opt-out

Naast een bewuste keuze om je aan te melden voor een mailinglijst, ben je ook verplicht een opt-out aan te bieden. Een opt-out is het tegenovergestelde van een opt-in. Dat wil zeggen: een bewuste keuze om jezelf af te melden van een mailinglijst. Veel programma’s bieden deze optie standaard aan door in elke gestuurde mail een afmeld-link te plaatsen.

Over de auteur

Luuk van Dongen

Ik help ondernemers met het behalen van hun doelen. Samen met jou kijken we naar de (online) kansen voor jouw onderneming en maken we je ondernemersdromen waar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *