Waarom prijsvechten een slecht plan is.

26 november 2020 · Sales


Hoe moet ik concurreren op prijs? Voor dat je wil gaan concurreren op prijs moet je jezelf afvragen of dit echt is wat je wilt. Er zijn natuurlijk voordelen als je de concurrentie aangaat op gebied van prijs. Maar er zijn natuurlijk ook veel nadelen. Hieronder leggen we uit waarom je naar onze mening prijsvechten een slecht plan is.

Je bent niet tot nauwelijks winstgevend

Hoe maak ik meer winst? Een makkelijke manier om meer winst te maken is om er voor te zorgen dat je meer marge hebt op elke verkoop. Maar als jouw product duurder is dan dat van de concurrent zonder dat jij jezelf kunt onderscheiden zullen je verkoop kosten hoger worden.

Toch zien we vaak ondernemers die de ‘’laagste’’ prijs zullen en moeten bieden. Concurrenten doen dit dan ook waarna ze om en om steeds maar weer de prijs verlagen. Uiteindelijk is de situatie niet meer haalbaar voor veel bedrijven en gaan ze kopje onder. Als je op prijs concurreert trek je een prijsgevoelige doelgroep aan, als je klantenbestand eenmaal bestaat uit klanten die prijsgevoelig zijn is het moeilijk om een ander soort klant aan te trekken.

Het gaat ten koste van je kwaliteit

Bedrijven vragen niet voor niets de prijs die ze vragen voor een product of service. Des te meer marge des te meer ruimte er is om te investeren in de klant. Niet voor niets luidt het motto massa is kassa, hoe meer klanten jij bedient des te efficiënter je proces zal worden. Hoe meer je bijvoorbeeld af neemt aan product hoe lager je inkoopprijzen worden. 

Veel massa maken betekent ook dat je tegen problemen aanloopt die je als bedrijf niet eerder hebt ervaren. Je zult bijvoorbeeld nieuwe software of meer kantoorruimte aan moeten schaffen. Hiervoor is geld nodig, we zien heel vaak dat ondernemers onderschatten hoe duur het daadwerkelijk is om een bedrijf te runnen.

Wat prijsgevoelige klanten vaak niet in zien is dat een goedkoper product op de een of andere manier altijd minder waarde moet bevatten dan een duurder product. Je kunt hier natuurlijk af en toe een uitzondering op hebben maar in grote lijnen klopt het bovenstaande wel. Als jij er voor kiest om je product lager te prijzen zal de markt ook denken dat je product minder waard is, kijk bijvoorbeeld naar de grote merknamen in de mode.

minder marge betekent bijvoorbeeld ook slechtere werknemers en slechtere werknemers betekent slechtere service. Soms zul je als ondernemer lastige keuzes moeten maken tussen een duurder systeem en dus minder problemen, of een goedkoper systeem en misschien meer problemen.

Je concept is niet schaalbaar

Hoe maak ik mijn bedrijf schaalbaar? Om een concept schaalbaar te maken zijn er veel dingen nodig. Een gezonde marge is daar een van. Als je bijvoorbeeld een marge hebt van maar 2% zul je wel een heel groot marktaandeel moeten weten te winnen voordat je de winsten gaat zien waar je naar streeft.

Als je de grote markt op gaat zul je moeten concurreren tegen grote bedrijven. Bedrijven die theoretisch gezien jarenlang verlies kunnen maken op activiteiten, al doen ze het alleen maar om jou de markt uit te drukken.

Zeker met de opmars van internet marketing zie je dat de kosten om nieuwe klanten binnen te halen steeds hoger worden. Grote bedrijven vinden het vaak prima om een klant binnen te halen op een verlies zolang ze maar hun marktaandeel behouden.

Over de auteur

Luuk van Dongen

Ik help ondernemers met het behalen van hun doelen. Samen met jou kijken we naar de (online) kansen voor jouw onderneming en maken we je ondernemersdromen waar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *