Mail accounts installeren (na verhuizing)

Je ontvangt deze handleiding omdat we je mailaccounts hebben verhuisd naar onze (nieuwe) e-mailprovider. In deze handleiding wordt uitgelegd hoe je de bestaande mail-accounts verwijdert en nieuwe e-mailaccounts kunt toevoegen aan je telefoon/tablet (op iOS of Android) en computer (Microsoft Outlook, Apple Mail, Thunderbird).

Het onderstaande stappenplan moet je per apparaat doorlopen. Dus als je 3 mailboxen hebt op 2 apparaten dan moet je het stappenplan in totaal 2x doorlopen. De wachtwoorden voor de mailbox heb je per mail ontvangen. Mocht je die niet meer hebben of kwijt zijn geraakt, neem dan even contact op. Dan maken we deze opnieuw aan en sturen we je die op.

Benodigde server-instellingen

In alle gevallen heb je de onderstaande gegevens nodig om de mailbox te kunnen installeren:

Inkomende mail (ook wel IMAP-server genoemd)

  • Server-adres: imap.migadu.com
  • Poort: 993
  • Beveiliging: TLS of SSL/TLS
  • Authenticatie: Wachtwoord (dit wordt niet altijd gevraagd)
  • Gebruikersnaam: (het betreffende e-mailaccount)
  • Wachtwoord: (het wachtwoord voor deze mailbox dat je per mail hebt ontvangen)

Uitgaande mail (ook wel SMTP-server genoemd)

  • Server-adres: smtp.migadu.com
  • Poort: 465
  • Beveiliging: TLS of SSL/TLS
  • Authenticatie: Wachtwoord (dit wordt niet altijd gevraagd)
  • Gebruikersnaam: (het betreffende e-mailaccount)
  • Wachtwoord: (het wachtwoord voor deze mailbox dat je per mail hebt ontvangen)

Stappenplan

Hieronder het daadwerkelijke stappenplan. Gebruik dus de bovenstaande gegevens en doorlopen het stappenplan per mailbox, per apparaat dat je gaat gebruiken.

Stap 1: Backup maken(!!)

Voordat je aan de slag gaat met het installeren van je mail-accounts raden we je altijd aan om een backup te maken van je computer/laptop/tablet/telefoon. Backups moet je sowieso regelmatig maken, maar zeker wanneer je mailboxen gaat verwijderen raden we je dit ten sterkste aan! Er zijn verschillende manieren om een backup te maken:

  • Een backup van het gehele apparaat (altijd slim om dit regelmatig te doen!).
  • Een export van alle mails via de export/backup functie van je mail-programma.
  • Een lokale mailbox aanmaken die niet onder een van de mail-accounts valt en daar alle mail naar toe slepen vanuit het bestaande e-mailadres dat je opnieuw gaat toevoegen.

Je vraagt je misschien af: waarom moet ik een backup maken? Dat komt omdat er 2 mail-protocollen zijn die worden gebruikt door mailprogramma’s zoals Outlook of Apple mail. Namelijk POP en IMAP. In veruit de meeste gevallen wordt tegenwoordig IMAP gebruikt (dat is ook de modernste variant van de twee). Echter kan het zijn dat jouw mailprogramma is ingesteld om POP-mail te gebruiken.

Bij POP-mail worden e-mail berichten van de e-mailserver gedownload en op jouw apparaat (computer/telefoon/…) opgeslagen en (in veel gevallen) van de server verwijdert. In tegenstelling tot IMAP waarbij alle berichten op de mailserver bewaard blijven. Wanneer je dus een POP-mailaccount gebruikt en je verwijdert deze van je apparaat, is de kans groot dat alle mail verloren gaat… Met een backup is de mail nog terug te halen, maar anders ben je deze dus kwijt.

Hoe weet ik of ik POP of IMAP gebruik? Dit is vaak terug te zien aan de instellingen van je mail account. Soms staat er bij inkomende server imap.mailprovider.nl of juist pop.mailprovider.nl of iets dergelijks. Soms staat het aangegeven dat het om een IMAP of POP account gaat. Een andere manier om te checken of je IMAP gebruikt, is wanneer je de mail op meerdere apparaten gebruikt en dezelfde mail ook op meerdere apparaten kan lezen. Dat kan alleen onder IMAP en niet met POP accounts.

in 95% van de gevallen wordt er gebruik gemaakt van het IMAP protocol, dus grote kans dat dat voor jou ook het geval is. Maar weet je niet zeker of je IMAP of POP gebruikt? Maak dan een backup voor je verder gaat! Anders heb je kans dat de mail verloren gaat wanneer je het oude account verwijdert. En zelfs als je IMAP gebruikt – en de mail dus centraal wordt opgeslagen – adviseren we je nog steeds om een backup te maken voor het geval dat er toch mails/instellingen verloren gaan. Beter safe then sorry! We kunnen je in ieder geval niet helpen bij verloren data wanneer er geen backup is gemaakt.

Stap 2: Verwijderen van oude e-mailaccounts

Verwijder de oude e-mailaccounts uit je e-mailprogramma. Dit gaat overigens alleen om de mail-accounts die we hebben verhuisd! Het kan ook zijn dat je nog andere mail-accounts actief hebt in je mail-programma, zoals mail van een andere domeinnaam of privé mail-accounts van Gmail of hotmail. Die hoeven uiteraard niet verwijderd te worden.

Wanneer je de oude accounts niet verwijdert, kan het installeren van nieuwe accounts (met hetzelfde e-mailadres dus) zorgen voor problemen en is het mogelijk dat daardoor de mail niet goed zal werken.

Stap 3: Installeren van nieuwe e-mailaccounts

Top, de oude accounts zijn verwijderd en je kunt nu de nieuwe accounts toe gaan voegen. Volg de onderstaande instructies voor jouw specifieke apparaat of e-mailprogramma:

iOS (iPhone/iPad)

  1. Ga naar Instellingen > Mail > Accounts > Voeg account toe
  2. Kies “Andere” > “Voeg mailaccount toe”
  3. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in
  4. Kies “IMAP” als accounttype
  5. Vul de server-instellingen in zoals hierboven vermeld
  6. Tik op “Volgende” en “Bewaar”

Android

  1. Open de Gmail-app > Tik op het menu-icoon > Instellingen
  2. Tik op “Account toevoegen” > “Overig”
  3. Voer je e-mailadres in en tik op “Handmatige instelling”
  4. Kies “IMAP” als accounttype
  5. Vul de server-instellingen in zoals hierboven vermeld
  6. Volg de verdere instructies op het scherm

Outlook (Windows)

  1. Open Outlook > Bestand > Account toevoegen
  2. Kies “Handmatige configuratie of extra servertypen”
  3. Selecteer “POP of IMAP” > Vul je naam en e-mailadres in
  4. Kies “IMAP” als accounttype
  5. Vul de server-instellingen in zoals hierboven vermeld
  6. Klik op “Meer instellingen” om de uitgaande serverinstellingen in te voeren
  7. Test de accountinstellingen en voltooi de setup

Apple Mail (macOS)

  1. Open Mail > Mail > Voeg account toe
  2. Kies “Andere mailaccount”
  3. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in
  4. Klik op “Aanmelden”
  5. Selecteer “IMAP” als accounttype
  6. Vul de server-instellingen in zoals hierboven vermeld
  7. Klik op “Aanmelden” om de setup te voltooien

Thunderbird

  1. Open Thunderbird > Klik op de menuknop > Nieuwe > Bestaande e-mailaccount
  2. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in
  3. Klik op “Handmatig configureren”
  4. Kies “IMAP” als servertype
  5. Vul de server-instellingen in zoals hierboven vermeld
  6. Klik op “Opnieuw testen” en daarna op “Gereed”

Conclusie

Je e-mailaccount zou nu correct ingesteld moeten zijn op je apparaat of e-mailclient. Als je problemen ondervindt tijdens het instellen, neem dan contact op met ons voor ondersteuning.