Alles over Call To Actions

Wat is een Call To Action?

16 juli 2019 · Conversie, Design, Websites

In dit artikel leg ik je uit wat een call to action is, hoe je ze effectief gebruikt en geef ik je een aantal voorbeelden van goede toepassingen. Heb je tijdens of na afloop van het lezen van dit artikel vragen? Je kunt altijd contact met ons opnemen, we beantwoorden ze graag.

Call To Action (CTA) uitgelegd

Een call To action (CTA), of in het Nederlands een oproep tot actie, is een afbeelding, tekst of knop die potentiële klanten of kopers aanspoort tot het nemen van een actie na het tonen van een commerciële boodschap, zoals een tv-reclame, advertentie op internet of een website.

Dit klinkt misschien heel technisch, maar je komt dagelijks meer dan genoeg Call To Actions tegen. Denk aan de volgende zinnen:

  • Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
  • Nu gratis downloaden.
  • Bekijk de video.
  • Kom a.s. zondag naar de open dag.
  • Wordt vandaag nog lid voor maar €10 per maand.
  • Reserveer uw tafel.

Dit zijn allemaal voorbeelden van Call To Actions. Call To Action is een veelgebruikte term in de marketingwereld en deze kan zowel on- als offline worden gebruikt (denk aan de posters die in bushokjes hangen). Echter zullen we ons in dit artikel – aangezien we websites en online campagnes bouwen – vooral focussen op het online gebruik daarvan.

Een voorbeeld van een Call To Action

Stuur uw bezoekers naar het doel van uw website

Elke website heeft een doel (of zou een doel moeten hebben). Die doelen verschillen op het eerste oog sterk van elkaar:

  • Meer gasten in het restaurant krijgen.
  • Meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief krijgen.
  • Meer directe verkopen realiseren.
  • Meer leden voor onze sportschool werven.

Echter hebben ze allemaal een overeenkomstig karakter: klanten werven. Uiteindelijk is het doel van jouw website om je onderneming te laten groeien. En hoe groeit een onderneming? Door meer klanten te krijgen.

Het is moeilijk om met een website direct klanten binnen te halen. Vaak wordt een doel dan opgeknipt in subdoelen, ook wel de marketing- of conversie-funnel genoemd.

Het doel van onze website is bijvoorbeeld het krijgen van meer leads voor onze diensten. Echter is het lastig om direct onze diensten aan te prijzen, veel bezoekers kennen ons nog niet en weten dus niet waarom ze met ons in zee zouden moeten gaan.

We moeten eerst hun vertrouwen winnen. Dit doen we door onze kennis te delen (dit artikel is daar onderdeel van) en op die manier met onze klanten in contact te komen. Als we eenmaal in contact zijn en ze kennen ons, dan is het wellicht interessant om eens te praten over een nieuwe website of online marketing campagne.

Met een Call To Action stuur je de bezoeker naar het doel van jouw website. Of dat nou het aanvragen van een brochure of het kopen van een product is. Een Call To Action is als het ware een inleiding op de conversie (dat is de term voor een bezoeker die het door jouw gestelde doel behaald).

Voorbeeld: Netflix

Hieronder een voorbeeld van Netflix. Het doel van de website is om meer inschrijvingen voor abonnementen te krijgen. Op de homepagina (afbeelding 1) ziet u een duidelijke Call To Action: Kijk waar je wilt, altijd opzegbaar en de knop Kijk een maand gratis. Een heldere en duidelijke boodschap die direct aanspoort tot actie. Vervolgens vult men nog wat gegevens in en ze kunnen direct gaan Netflixen.

Aanmelden voor Netflx - stap 1 Aanmelden voor Netflx - stap 2 Aanmelden voor Netflx - stap 3

 

Waaruit bestaat een goede Call To Action tekst?

Het produceren van een onweerstaanbare Call To Action is geen hogere wiskunde, maar vergt wel enige aandacht. Er zijn een aantal regels en elementen die ervoor zorgen dat een CTA succesvol is en jouw bezoeker het doel van je website behaald.

Een goede call to action bevat een aantal onderdelen.

  • Een (korte) tekst die aanspoort tot het nemen van een actie.
  • De reden waarom de bezoeker die actie zou moeten ondernemen.
  • Het resultaat van de actie.

Hieronder een aantal regels voor een goede Call To Action.

Meer leren over goede webteksten? We hebben een artikel waarin we 10 waardevolle tips geven voor betere teksten.

Hou het simpel

Een goede Call To Action tekst is niet lang of ingewikkeld. Het moet voor een bezoeker duidelijk zijn wat de gevolgen zijn van de actie. Heb je een restaurant en heb je een pagina waar je bezoekers online kunnen reserveren? Verwijs daar dan naar met de tekst: “Direct uw tafel reserveren”. Maak de tekst duidelijk, to-the-point en zorg ervoor dat je bezoeker weet wat er gebeurt als hij of zij op de Call To Action klikt.

Ben je een restaurant en heb je geen pagina waar je online kunt reserveren? Ga dan als de bliksem die pagina maken. Je loopt nu makkelijke omzet mis…

Een aantal woorden die je altijd kunt gebruiken en direct triggeren zijn:

  • Nu – Benadrukt de urgentie van de actie.
  • Direct – Benadrukt ook de urgentie.
  • Gratis – Mensen houden nu eenmaal van gratis.
  • Vrijblijvend – We houden er niet van om ergens aan vast te zitten.

Wees specifiek

Wat ik vaak zie op websites zijn knoppen en links met de tekst “Klik hier” of “Ga verder”. Klik hier zegt uiteraard helemaal niets over de actie of de gevolgen daarvan. Wees daarom heel specifiek, een goede Call To Action tekst is relevant en concreet. Het moet meteen duidelijk zijn waar de Call To Action om gaat en wat de volgende stap is. Zorg ervoor dat jouw bezoeker niet na hoeft te denken.

  • Niet Klik hier, maar Bekijk onze diensten.
  • Niet: Contact, maar Neem nu contact op.
  • Niet: Downloaden, maar Download uw gratis whitepaper.
  • Niet: Reserveren, maar Reserveer uw tafel.
  • Niet: Ga verder, maar Bereken direct uw besparing.

Stel de bezoeker gerust, sluit risico’s uit

Mensen houden vaak niet van het nemen van risico. Door mogelijke zorgen van uw bezoeker weg te nemen kun je de Call To Action aantrekkelijker maken. Je kunt bijvoorbeeld rondom de Call To Action teksten of logo’s plaatsen die de bezoeker gerust stellen.

Denk aan het tonen van logo’s van betaalmethoden of keurmerken onder of boven de “in winkelmand” knop bij webwinkels. Ook bij de knop die naar de afreken- of checkoutpagina gaat, worden vaak logo’s geplaatst.

Daarnaast kun je ook de review score bij een Call To Action plaatsen. Mensen zijn bang een verkeerde beslissing te nemen. Laat zien dat andere bezoekers ook met jou in zee zijn gegaan, en bovendien ook nog eens tevreden zijn. Plaats bijvoorbeeld het aantal sterren dat je van jouw klanten krijgt in de buurt van de knop waar ze een offerte aan kunnen vragen.

Enkele veelvoorkomende teksten die je kunt gebruiken om je bezoekers gerust te stellen:

  • U zit nergens aan vast.
  • Maandelijks opzegbaar.
  • Geheel vrijblijvend.
  • 30 dagen op zicht.
  • Gratis verzending (en retour).

Door alle risico’s weg te nemen laat je zien dat jouw bezoeker met een gerust hart je producten of diensten aan kan schaffen. 

Maak het makkelijk

Misschien niet leuk om te horen, maar wij – de mens – zijn over het algemeen lui. Als we verwachten dat iets moeite kost zonder dat we direct weten wat de voordelen zijn dan haken we snel af. Gebruik daarom woorden die benadrukken dat het voor de bezoeker geen moeite en/of tijd kost.

  • In plaats van bestel informatie (bestellen kost moeite), ontvang informatie (voor ontvangen hoeft men niets te doen)
  • Gebruik: Eenvoudig en snel
  • Simpel
  • Binnen 1 klik
  • In 30 seconden weet u wat u kunt besparen

Zet uw bezoeker centraal

Een Call To Action is effectiever wanneer je hem personaliseert. Stel niet jouzelf of je onderneming, maar juist jouw bezoeker centraal. Laat zien dat het om hem of haar draait.

  • Niet reserveer een tafel, maar reserveer uw tafel.
  • Niet Bekijk aanbod, maar Bekijk uw aanbod.
  • Niet download e-book, maar download uw e-book.

Praat in voordelen

Misschien wel het allerbelangrijkste aan een goede Call To Action is het praten in voordelen. Laat je bezoeker zien waarom ze bij jouw moeten zijn, waarom jouw product of dienst de perfecte oplossing is voor hun probleem. Spotify (ook te zien in de voorbeelden) laat zien dat men geen credit card nodig heeft om miljoenen nummers te kunnen luisteren. Ze laten zien waarom u hun dienst zou moeten gebruiken.

Wat men vaak bij webwinkels ziet, is het plaatsen van de USP’s (Unique Selling Points) direct onder of boven de in winkelmand knop. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: vandaag voor 23:59 besteld, morgen in huis, vanaf €50 gratis verzending en gratis retour zenden.

Dit principe wat vaak te zien is bij webwinkels, kan ook op een “reguliere” website gebruikt worden. Laat bijvoorbeeld bij een offerte formulier zien waarom bezoekers bij klant zouden moeten worden.

Waar plaats ik een Call To Action?

In principe moet niet elke website, maar elke pagina een Call To Action hebben. Uw bezoeker moet namelijk nooit op een dood spoor uitkomen. U moet uw bezoekers – zo lang ze nog geen klant bij u zijn – altijd een mogelijk bieden om een volgende stap te nemen.

Het zou zonde zijn wanneer uw bezoeker uw informatie, product, dienst of aanbod waardevol vindt, maar geen actie zou ondernemen omdat ze daar niet duidelijk naar toe worden gestuurd.

Aan het einde van de pagina

Meestal worden gerichte Call To Actions aan het einde van een pagina geplaatst. Met jouw website voer je als het ware een online verkoopgesprek met je klant. Aan het einde van een dergelijk gesprek moet je dus altijd een mogelijkheid bieden voor je bezoeker om met jou in zee te gaan. Leg je bijvoorbeeld uit wat voor diensten je aanbiedt? Zorg dat ze aan het einde van die informatie contact met je op kunnen nemen of direct een vrijblijvende offerte op kunnen vragen.

Altijd in beeld

Sommige producten of diensten behoeven geen expliciete introductie. Zo kent iedereen Spotify, dus die hoeven niet eerst uit te leggen wat ze doen of andere klanten aan het wordt te laten om hun bezoekers te overtuigen. Ze kunnen direct een actie aanbieden.

Voor bijvoorbeeld restaurants geldt dit ook. Als het restaurant al bekend is bij de bezoeker dan willen ze direct een reservering kunnen maken, zonder eerst hele pagina’s door te hoeven bladeren. In dat geval is het vaak slim om een knop in de menu balk te plaatsen, zodat ze direct over kunnen gaan tot actie.

Een ander voorbeeld is de quickscan die we op onze website aanbieden. We laten deze doormiddel van een Call To Action button in het hoofdmenu altijd in beeld zien. Dit doen we omdat een quickscan geheel gratis en vrijblijvend is. Bovendien levert het hele waardevolle informatie op voor onze bezoekers. We willen daarom graag iedereen snel de mogelijkheid bieden om er een aan te vragen.

Bekijken per geval

Bekijk dus per geval waar en wanneer je een Call To Action aan wil bieden. Sommige producten of diensten behoeven eerst uitleg en andere wat minder. Die zijn zo duidelijk dat u ze direct aan jouw bezoeker kunt laten zien.

Voorbeelden van goede Call To Actions

Booking.com   Voorbeeld Call To Action - Booking.com

Een grote website met veel medewerkers die er dagelijks mee bezig zijn om de website nog overtuigender te maken. Vooral het wegnemen van de zorgen/risico’s valt direct op. Ze laten zien dat er gratis Wifi is, dat men kan parkeren bij het hotel en ze laten reviews van anderen gasten zien. Zo worden in een klap een hoop mogelijke bezwaren direct weggenomen, waardoor bezoekers eerder zullen boeken.

Spotify

Voorbeeld Call To Action - Spotify

Een hele rustige Call To Action direct op de homepagina. Spotify is een bekend bedrijf, dus ze hoeven niet eerst de dienst te introduceren en uit te leggen. Iedereen kent de muziekdienst inmiddels. Ze laten duidelijk zien dat er met miljoenen nummers voor ieder wat wils is en ze geven direct aan dat men geheel gratis en vrijblijvend gebruik kan maken van Spotify.

Dropbox

Voorbeeld Call To Action - Dropbox

Wat Dropbox slim doet op de homepagina is de volgende tekst onder de knoppen te plaatsen: “Probeer Dropbox business gratis voor 30 dagen. Credit card niet nodig“. Voor veel diensten moet men direct een credit card invullen. Vergeet men na 30 dagen zich uit te schrijven, dan wordt er automatisch geld van de rekening af gehouden. Dropbox neemt deze zorg slim weg. Daardoor zullen mensen eerder geneigd zijn een testaccount te openen.

Schrijvenopinternet.nl

Voorbeeld Call To Action - Aart Jan van Erkel

Als het gaat om het schrijven van goede, verkopende teksten en het verleiden van de bezoeker om over te gaan tot actie, dan is Aartjan van Erkel een van de grootste namen op dat gebied. Hij schrijft en publiceert veel over hoe een goede website in elkaar steekt en laat duidelijk zien op zijn eigen website dat hij kennis van zaken heeft. Zijn homepagina bevat een hele sterke Call To Action, die gebruikers direct aanstuurt op het downloaden van zijn nieuwe e-book.

Google Chrome

Voorbeeld Call To Action - Google Chrome

Op de homepage van Google Chrome staat direct de Call To Action. Duidelijk, helder en zonder afleidingen. Ten eerste nemen ze goed een veelvoorkomende zorg weg: Is deze browser veilig? En daaronder staat een duidelijke knop: Chrome downloaden. Lekker to the point.

Over de auteur

Luuk van Dongen

Ik help ondernemers met het behalen van hun doelen. Samen met jou kijken we naar de (online) kansen voor jouw onderneming en maken we je ondernemersdromen waar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *