Het schrijven van goede, doeltreffende teksten voor je website is erg moeilijk. Echter zijn er vele schrijftips die je kunnen helpen bij het prikkelen van klanten. Gebruik deze tips om je teksten te verfijnen en daarmee je bezoekers te overtuigen.
Metaforen
Gebruik metaforen om nieuwe ideeën, abstracte woorden of moeilijke onderwerpen begrijpelijk te maken. Heb je bijvoorbeeld een platform gebouwd waar mensen hun eigen camper kunnen verhuren? Omschrijf jezelf als “De AirBnB voor campers”.
Stel je klant centraal
Praat zo min mogelijk over jou en zo veel mogelijk over je klant. Klanten hebben namelijk maar een vraag bij het lezen van een tekst: Wat is het voordeel voor mij, waarom gaat dit mijn leven makkelijker maken? Herschrijf zinnen waarin ik of wij voorkomen naar zinnen waar de woorden jij of u centraal staan. “We hebben ons magazijn uitgebreid en nog meer producten op voorraad” is minder effectief dan “Doordat we een groter magazijn hebben, kunnen we u nog meer spullen direct uit voorraad leveren”. Boem, de lezer ervaart direct een voordeel. Laat zinnen dus niet om jou draaien, maar om je bezoekers. Nog een klein voorbeeldje: ”Opgericht in 1967.” Op zich interessant, maar wat heeft de bezoeker hier aan? Beter is: “Sinds 1967 zorgen we ervoor dat u zich…” Of “er zijn veel opties mogelijk.” Beter is: “U heeft vele opties om te kiezen”.
Gebruik de actieve vorm
Schrijf niet in de passieve, maar juist in de actieve vorm. Dus niet “Meer dan 500 klanten zijn door ons geholpen met…”, maar “Wij hebben 500 klanten geholpen met…”
Vermijd jargon
Ook al denk je dat je bezoekers bepaalde woorden begrijpen, dat is niet altijd het geval. Zelfs bezoekers in hetzelfde vakgebied kennen niet altijd de woordend waarvan je denkt dat ze algemeen bekend zijn.
Vertel een verhaal
Verhalen blijven hangen en zorgen ervoor dat de lezer mee gaat leven. Bijvoorbeeld: heb je een kinderdagverblijf? Beschrijf hoe een dag eruit ziet vanuit het oogpunt van een kind. Ouders gaan zich dan voorstellen hoe het voor hun kind is om daar te zijn. Dat activeert het inlevingsvermogen en de emotionele kant van het brein van je bezoeker.
Retorische vragen
Gebruik retorische vragen om de lezer meer betrokken te maken, doordat ze de vraag in hun hoofd beantwoorden. ”Heb je ook wel eens het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten?” Mensen gaan nu automatisch het antwoord op deze vraag in hun hoofd geven. Zeker retorische vragen die aansluiten bij het probleem dat een klant heeft, werken zeer effectief.
Maak ze nieuwsgierig
Maak je bezoekers nieuwsgierig. Een zin die ik op paleo.nl (een website over een bepaald dieet) tegenkom: “Ze moesten lachen toen ik als een ‘oermens’ ging eten, nu doen ze het zelf ook…” Je bent meteen geprikkeld. “Eten als oermens…” Hoezo? Waarom zou ik als een oermens gaan eten? “Nu doen ze het zelf ook.” Er zijn dus mensen die het daadwerkelijk doen? Je krijgt meteen een hoop vragen in je hoofd en je wil een antwoord op die vragen. Daardoor wordt je direct de pagina ingezogen.
Geen twijfels
Twijfel niet aan je product of dienst. Nu denk je vast, “natuurlijk doe ik dat niet.“ maar ik zie het vaak zat dat bedrijven zeggen dat je met hun producten waarschijnlijk betere resultaten gaat halen dan met die van de concurrent. Schrijf niet dat een klant mogelijk voordeel zou kunnen hebben bij je product. Ben overtuigd van jezelf en laat dit doorvloeien in je teksten.
Wees positief
Gebruik positieve bewoordingen en niet het negatieve tegenovergestelde. Zeg dus niet: “Wees onverstandig”, maar juist “Wees verstandig”. Zeg niet: “met onze app komt u nooit meer te laat”, maar “met onze app bent u altijd op tijd!”
Laat het relax voelen
We zijn liever lui dan moe, dus zorg ervoor dat je teksten de bezoeker laat voelen dat hij geen moeite hoeft te doen. Gebruik bijvoorbeeld ontvang in plaats bestel. Bestellen kost immers moeite en bij ontvangen hoef je niets te doen.
Geef een reactie